Sporten en zwangerschap

Al bij de eerste zwangerschapscontroles krijgen wij regelmatig de vraag: ‘mag ik nog sporten? Of, waar moet ik op letten als ik sport? Zwangerschap geeft heel wat (hormonale) veranderingen in jouw lichaam maar bewegen is goed! In deze blog dan ook wat meer informatie voor alle zwangeren.

 

In het eerste trimester heb je vaak minder energie en dit zal je tijdens het sporten misschien ook merken. Luister naar je lijf en ga niet over je grenzen heen.

Tot een week of 10-12 zit de baarmoeder nog achter jouw schaambot. Dat houdt dan ook in dat jouw baby nog veilig verstopt zit. Als de baarmoeder eenmaal boven het schaambot komt dan wordt de buik/ de baby kwetsbaarder.

 

Relaxine

Dit hormoon begint rond de vierde maand flink toe te nemen en zorgt tijdens de zwangerschap voor verslapping van de ondersteunende banden rondom gewrichten, met name bij het bekken en de lage rug. Door deze verweking kan het bekken minder stabiel worden en kunnen bekken- en/of lage rugklachten ontstaan. Tegen het einde van de zwangerschap veroorzaakt het ook verweking van de baarmoedermond.

Doordat de banden om je gewrichten wat slapper zijn ben je kwetsbaarder voor blessures, vooral wanneer je gewrichten lang en zwaar belast worden. Houd er rekening mee dat je schokbelasting vermijdt en dat je oppast met het zetten van grote passen. Dit geeft namelijk extra druk op het bekken en de lage rug en kan dan klachten veroorzaken.

 

Wat wel / niet?!

Er zijn sporten die je de hele zwangerschap veilig kan blijven doen, zoals zwemmen, wandelen en fietsen. Daarentegen zijn er ook sporten die je beter kunt vermijden. Denk bijvoorbeeld aan contactsporten zoals karate en judo, maar ook sporten waarbij je een bal of stomp in je buik kan krijgen zoals voetbal, handbal, hockey, basketbal en volleybal.

Wil je tijdens de zwangerschap onder begeleiding sporten? Er zijn verschillende soorten cursussen die je kan volgen. Denk bijvoorbeeld aan ZwangerFit, zwangerschapszwemmen of zwangerschapsyoga.